vrijdag 22 juli 2016

De vrouw in het zand.

 Ik heb de verfilming van dit boek  ooit eens gezien op televisie, het zal ergens in de jaren tachtig van vorige eeuw zijn geweest. Of ik de hele film heb gezien of slechts een deel zou ik niet meer weten, maar de film had wel indruk gemaakt en was de aanleiding om - jaren later - het boek aan te schaffen.

De afgelopen dagen eindelijk ook echt gelezen. Wat een prachtboek inderdaad, maar toch anders dan ik me de film herinnerde. De verfilming door Hiroshi Teshigahara - met scriptbewerking door Abe zelf - er maar eens bijgezocht op YouTube en vandaag gekeken. Net zo prachtig en getrouw aan het boek maar anders dan wat ik me vagelijk kan herinneren. Vrouw-zand en indrukwekkend in zwart-wit gefilmd zijn de enige overeenkomsten met het beeld in m'n geheugen. Overigens voldoende om opnieuw van te genieten.

Avantgarde cineast Teshigahara blijkt meer prachtig werk te hebben gemaakt, o.a. documentaire films over Hokusai en Gaudí.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten