donderdag 13 oktober 2011

Rookvogeldokter op voorpagina NRC


Daar stond 'ie ineens, ter illustratie van wat een vaag en verontrustend artikel over De zwarte dood.
De aanleiding is de verschijning van een artikel in Nature over het volledig in kaart gebrachte DNA-profiel van Yersinia pestis, de bacterie die in de 14e eeuw de zwarte en scharlaken dood over de wereld bracht. 
Het bewuste DNA is verkregen uit kiezen en botten afkomstig van pestdoden die zijn begraven op de Londense begraafplaats East Smithfield in de jaren 1348-50.

Wat blijkt? Het DNA uit de 14e eeuw wijkt niet noemenswaardig af van huidige stammen van de bacterie.
Huidige stammen? Jawel, de pest blijkt nog altijd rond te waren! Bijvoorbeeld in Mongolië, waar ik onlangs nog te gast mocht zijn. Gelukkig heeft Dr. Schnabel von Rauch er heden betere medicijnen tegen en sterven er wereldwijd nog maar enkele honderden patiënten per jaar ten gevolge van een besmetting met Yersinia pestis.


2 opmerkingen:

  1. Dr. Schnabel von Rauch ben ik wel vaker hier of daar tegen gekomen. Maar daar bleef het dan ook bij.

    In vroegere tijden had ik het NRC nog wel eens tot mijn beschikking. Vandaag de dag niet meer.

    Toch hoop ik dan maar dat het niet zo is dat u aan het bezoek geen pest aan vond. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Welnee, het bezoek was zeer aangenaam. Ik hoop nog eens in de gelegenheid te zijn terug te keren.
    Tegen de pest neem ik gewoon zo'n Venetiaans masker mee.

    BeantwoordenVerwijderen