zaterdag 23 juni 2012

Licht uit het Oosten

Zoals beloofd vandaag het tweede product dat mij aan het denken zette deze week: de nieuwe standaardlamp van AH. Ik dacht even met een gewone gloeilamp te maken te hebben, geen opwarmtijd (nou ja < 1 sec.) aangenaam warmwit licht, een normale fitting en geen grote, gekke of dikke kop. Nadere bestudering leert toch dat we hier met een nieuwe generatie gloeilampen - feitelijk halogeenlampen - te maken hebben. Volgens de productspecificatie van AH levert de lamp 629 lumen en verbruikt daarbij 42W en is vergelijkbaar met een oude 55W gloeilamp, scheelt mooi 13W.

Ja, nou en, zult u zeggen. Toch wel blij verrast, zeg ik dan op mijn beurt. Want ik zag het somber in toen lampfabrikanten en milieubureaucraten het voor elkaar hadden gekregen dat per 1 september 2012 de gloeilamp aan zijn zwanezang zou beginnen. Ongetwijfeld goed bedoeld - met het milieu als argument èn als stok om de hond te slaan, maar wat moest ik zonder vertrouwde gloeilamp?

Voor moderne laagspanningsverlichtingsarmaturen (halfogeen zoals de GAMMA-man placht te zeggen), voor de toch al ongezellige TL-balk, de keukenverlichting en de buitenlamp zijn voldoende alternatieven voorhanden. Alleen zijn die alle òf lelijk, òf geven akelig koud licht, het duurt eeuwen voor ze zijn 'opgegloeid' òf ze passen gewoonweg niet in een ouderwetse schemerlamp danwel kroonluchter. Ik voorzag dus al hamsterende handelaren, die de prijzen der laatste gloeilampen op zouden drijven tot ongekende hoogten met dank aan de EU.

Gelukkig is er nu dus de nieuwe gloeilamp, de ecoSTAR Halogeen, de standaardlamp bij AH, niet alleen in de E27 fitting maar ook met kleine fitting, zowel in gewone, kogel- en kaarsuitvoering. Ik heb 'm nog niet uitgeprobeerd in de kroonluchter, maar heb er alle vertrouwen in.

Er is één maar aan verbonden, natuurlijk. Omdat de oude lampenfabrieken ons hun lelijke nieuwe waren wilden opdringen - die afzichtelijke spaarlampen, ijskoude LED-peertjes, of stomme maar peperdure sfeerlichten - met nieuwe bijpassende armatuurtjes natuurlijk, hebben ze de ecoSTAR even over het hoofd gezien. Albert Heijn koopt die dus niet bij Philips of Osram, nee hij komt uit C H I N A.

Net als vrijwel alles wat tegenwoordig in de winkels ligt overigens. En maar klagen dat de economie zo slecht draait! Let wel, ik heb niets tegen China of de chinezen, ik betaal ook liever niet te veel en ben een voorstander van consuminderen omwille van het milieu. Maar deze komedie rond het gloeilampen-verbod dient werkelijk geen enkel ander doel dan de volksverlakkerij.

Hele nachten baden lege snelwegen en kantoorgebouwen in het licht (ook of mischien wel met name overheidsgebouwen), met kerst verlichten we in competitie met de buren het ganse land (geen verbod op kerstverlichting), niemand controleert of het koelkastlampje wel uit is (geen verbod op koelkastlampjes) en het land van Philips koopt z'n lampen voortaan in China !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten