vrijdag 22 juni 2012

Patentpillen

Er zijn de afgelopen tijd twee produkten in huize Rookvogel binnengekomen die me een zogenaamde aha! erlebnis gaven, die overigens weinig van doen had met de grootgrutter.

Ten eerste bleek mevrouw Rookvogelwachter plots overgestapt op een andere anti-conceptiepil. Iets dat mij hogelijk verbaasde, ze is immers net zo merkentrouw (merkenlui?) als ondergetekende en op mijn informeren naar de reden van deze opmerkelijke verandering luidde het antwoord dat arts en apotheker haar verzekerd hadden dat het hier dezelfde pil betrof, echter van een andere fabrikant en daardoor een stuk voordeliger!

Ik herinnerde mij dat ik op 17 juli 2010 in de Vogelkrant had bericht over Organon uit Oss, de fabrikant van de originele pillen. Het nieuws in die dagen luidde dat Organon was 'opgekocht en leeggeroofd', nieuws dat nu met de nieuwe pillen van mevrouw R. ten volle duidelijjk wordt.

Organon werd ooit opgekocht vanwege winstgevende patenten, op onder andere de anti-conceptie pillen marvelon. Als de patenten verlopen is het bedrijf ballast geworden, nog slechts een kostenpost voor het moederbedrijf en wordt afgedankt. En daarom ligt er bij mij op de wastafel tegenwoordig geen marvelon meer maar een strip ethinylestradiol/desogestrel richter filmomhulde tabletten, van Gedeon Richter uit Boedapest. Net als er overigens in het medicijnkastje 'eigen merk' tabletten paracetamol liggen van deze of gene drogisterijketen ( ca. 50 stuks voor € 1,-)  i.p.v. de naar de marge gedrukte oer-pijnstillers uit mijn jeugd, aspirine® van Bayer bijv., of Chefarine4 ® in het karakteristieke buisje. Jarenlang hebben we duur moeten betalen voor deze pillen, zogenaamd om de research van nieuwe medicijnen mogelijk te maken, maar in werkelijkheid om de beurzen van de aandeelhouders te spekken die zo gauw de pillenhandel niet meer genoeg loonde hun handen er vanaf trokken en de resultaten van alle dure research onbenut laten. Vervolgens maken deelpatenten verdere research door anderen financieel onaantrekkelijk, zo niet onmogelijk.

Morgen in 'licht uit het Oosten' het tweede produkt dat voor mij een eye-opener was deze week.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten